Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy
Mies juoksee

Liikunta lopettamisen tukena

Tupakanhimo, stressi ja masennusoireet ovat tavallisia reaktioita nikotiinituotteiden käytön lopettamisen jälkeen. Vieroitusoireet lisäävät lipsahduksen todennäköisyyttä. Myös pelko painonoususta voi vaikeuttaa savuttomana pysymistä.

Liikunta kohottaa sekä mielialaa että itsetuntoa. Lisäksi se auttaa painonhallinnassa ja vaikuttaa myönteisesti uneen (lisää kestoa, parantaa laatua). Kannattaa valita itselle mielihyvää tuottava laji, sillä terveysvaikutukset perustuvat säännöllisyyteen ja kohtuulliseen kuormitukseen. Esimerkiksi kävely vaikuttaa suotuisasti, vaikka se tapahtuisikin useammassa erässä päivittäin.

Näin liikunta vaikuttaa:

  • Parantaa mielialaa ja nostaa vireystilaa.
  • Vähentää ahdistuneisuutta.
  • Lievittää vieroitusoireita.
  • Lisää pystyvyyden tunnetta ja itseluottamusta. Pystyvyyden tunne puolestaan ennustaa onnistumista savuttomuudessa.
  • On vaihtoehtoista toimintaa tupakoinnille.
  • Auttaa vastustamaan tupakanhimoa eri tilanteissa.
  • Vähentää painonnoususta johtuvaa huolestuneisuutta.
  • Parantaa unirytmiä.
  • Muutokset hermoston välittäjäaineissa: serotoniini ja sisäsyntyiset opiaatit tuottavat mielihyvää nikotiinin sijaan.
  • Ehkäisee ja auttaa purkamaan stressiä. Lisää mielihyvähormonien eli endorfiinien eritystä.
  • Kokonaisvaltainen myönteinen vaikutus terveydentilaan.
  • Voi löytää uusia ystäviä ja sisältöä yhdessä tekemiselle.
  • Liikunta on aikaa itsellesi.

Lähteet:
Vierola, Hannu: Pysy nuorena – elä kauemmin 2006
Patja,K, Iivonen,K, Aatela,E,: Pystyt kyllä – eroon tupakasta 2005
Kinnunen, T., Korhonen, T.  Voidaanko liikunnalla auttaa naista tupakoinnin lopettamisessa?. Liikunta & tiede 43 • 6 / 2006. Tutkimusartikkeli.