Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy
Jalat vedessä

Kun tupakanhimo iskee – Vinkkejä arkipäivään

Tupakanhimo yllättää. Hengitä syvään. Pahinkin tupakanhimo kestää yleensä vain muutaman minuutin, vaikka saattaa tuntua aluksi pidemmältä ajalta. Ota nikotiinipurukumi, tavallinen purukumi, pastilli tai jotain muuta vastaavaa. Juo hitaasti lasi vettä.

Tarvitset tupakanmittaisen tauon. Kuori itsellesi pari pähkinää jokaisen tupakan tilalla, jonka polttaisit. Näin käytät käsiäsi sekä suutasi samaan tapaan kuin tupakoidessa. Vaihtoehtoisesti osta maustettuja hammastikkuja.

Et pysty keskittymään. Varaa tärkeisiin töihin vähän enemmän aikaa kuin ennen. Vältä väsyneenä työskentelyä ja pitkäaikaisia työrupeamia. Keskittymiskykysi palaa vähitellen, sillä aivosi olivat tottuneet tupakkaan ja kestää aikaa, ennen kuin aivosi tottuvat siitä pois.

Olet hermostunut. Hengitä syvään ja rentoudu. Vältä kahvia ja alkoholia. Yritä välttää ylimääräistä stressiä aiheuttavia tilanteita ja asioita. Älä jää paikoillesi, vaan lähde liikkeelle, vaikka kävelemään tai juoksemaan. Kohtalaisen voimakas fyysinen rasitus auttaa hermostuneisuuteen.

Teet työtä kovan stressin alaisena. Suunnittele työsi osiksi, jotka eivät väsytä liikaa. Nouse välillä kävelemään, rentoudu vaikka kuuntelemalla mielimusiikkiasi. Muista ulkoilla, syödä ja nukkua hyvin. Varaa välipaloja, hammastikkuja, purukumia ja juotavaa.

Jos haluat levätä tai rentoutua. Kuuntele mielimusiikkiasi, hanki rentoutuskasetti tai nauti hiljaisuudesta. Nosta jalat pöydälle, sulje silmäsi ja hengittele syvään.

Näet muiden tupakoivan. Pysyttele aluksi poissa tupakoivien seurasta ja paikoista, joissa tupakoidaan. Kun näet jonkun tupakoivan, muistuta itseäsi, että olet lopettanut. Palauta mieleesi tupakan terveyttä heikentävät vaikutukset ja syyt miksi päätit lopettaa.

Joku tarjoaa savukkeen. Tämä on hankala paikka, joka vaatii tahdonvoimaa. Kun tiedät joutuvasi tilanteeseen, jossa joku ehkä tarjoaa sinulle savuketta, harjoittele sanomaan etukäteen ”Kiitos ei, olen lopettanut tupakoinnin”.

Joudut tilanteeseen, jossa tarjotaan alkoholia. Vältä aluksi käyttämästä alkoholia tilanteissa, joissa savukkeita on tarjolla. Alkoholi saattaa vaikuttaa heikentävästi tahdonvoimaasi.

Kahvi tai ruoka laukaisee tupakanhimon. Vaihda kahvi teehen tai kofeiinittomaan kahviin. Syö ruokasi nautiskellen ja rauhassa, mutta älä jää viivyttelemään ruokapöytään.

Olet jatkuvasti nälkäinen. Syö säännöllisesti pieniä aterioita. Varaa vähäkalorisia välipaloja, kuten hedelmiä, vihanneksia ja marjoja. Juo paljon vettä (8-10 lasillista päivässä).

Vatsa ei toimi. Juo runsaasti vettä. Syö aterioita ja välipaloja, jotka sisältävät runsaasti kasviksia ja kuituja. Liiku paljon.

Mieli on alavireinen. Älä jää kotiin murehtimaan, vaan pakota itsesi liikkeelle. Keksi itsellesi jotain hauskaa tekemistä, soita ystävällesi, mene elokuviin, konserttiin tai lähde vaikka lenkille. Tee jotain, mitä et ikinä ennen ole tehnyt.

Päätä särkee. Lähde haukkaamaan raitista ilmaa ja lepäile. Jos näistä ei ole apua, ota sitten vasta päänsärkylääke. Vähennä kofeiinin ja kolajuomien määrää. Yritä rentoutua.

Sinulla on unettomuutta. Nouse ylös sängystä: lue hetki tai kuuntele musiikkia. Ajan kuluessa keho alkaa tervehtyä ja unen laatu kohentua.