Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy
Iloisia ja surullisia palloja

Tupakoinnin lopettaminen ja mielialan vaihtelut

Tupakoinnin lopettaminen saa aikaan yleensä mielialan vaihtelua sekä kiukun ja raivon tunteita. Tupakoinnin lopettaminen voi myös tuottaa vieroitusoireina ahdistuneisuutta, mielialan laskua ja jopa suoranaista masennusta. Tällaisiin hetkiin yhdistyy usein tunne, että ainoa asia, joka lievittää oloa, on tupakointi. Tupakoinnin tuoma helpotus on kuitenkin väliaikainen, sillä tupakointitapa itsessään aiheuttaa monille masennusta.

Tupakoinnin lopettaminen merkitsee päivittäisten elämäntapojen ja rutiinien muutosta. Tupakointi on yhteydessä myös aivojen välittäjäaineiden toimintaan. Jos on tottunut esimerkiksi lohduttamaan itseään tupakoimalla, niin savuton elämäntapa merkitsee surun ja ahdistuksen kohtaamista uudella tavalla. Muutos ei tule itsestään, vaan vaatii uusien toimintatapojen opettelua.

Mielialan laskua voi helpottaa jakamalla tietoisesti tupakoinnin lopettamisen pieniin askeliin. Joskus pelkkä ajatus savuttomasta päivästä helpottaa oloa. Keskittyminen nykyhetkeen ja huomion kiinnittäminen myönteisiin asioihin, joita savuttomuus tuo mukanaan voi auttaa. Tulevaisuutta ei kannata murehtia, sillä se rakentuu yksi päivä kerrallaan. Ajan myötä mieli tasaantuu.

Tupakoinnin lopettaminen koetaan usein pidemmällä aikavälillä sekä itsetuntoa että omaa mielialaa kohottavana asiana.

Monet tupakoitsijat ja tupakoinnin lopettajat kokevat erilaisia syyllisyyden tunteita. Yleensä ihmiselle herää syyllisyyden tunne silloin, kun hän kokee itse toimivansa vastoin omaa käsitystään oikeasta ja väärästä. Terveystieto tupakoinnin vaaroista voi myös tuntua syyllistävältä. Syyllisyyden tunne on kuitenkin osoittautunut monesti huonoksi motiiviksi tupakoinnin lopettamisessa.

Syyllisyyden tunteisiin voi yhdistyä myös häpeän tunteita. Syyllisyyden tunteeseen ei kannata jäädä kiinni, sillä sitä voi käyttää myös eteenpäin vievänä voimana. Iloinen mieli ja eteenpäin suuntautuva ajattelu tukevat lopettamispäätöstä syyllistäviä ajatuksia enemmän.

Syyllisyyden tunteesta vapautuminen onnistuu usein oivaltamalla, kuinka voimakasta riippuvuutta tupakointi aiheuttaa. Tupakoinnin ylläpitävä voima ei silloin ole oma huonommuus vaan riippuvuuskoukku nikotiinista. Riippuvuuksista on jokaisen mahdollista päästä eroon omalla sinnikkäällä ponnistelulla, jota sekä vertaiset että terveydenhuollon ammattilaiset voivat tukea.

 

Lue lisää tupakoinnin vaikutuksesta mielialaan sivustolta Terve.fi ja Potilaan Lääkärilehti