Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy
Kalenteri

Näin eroon nuuskasta

Päätä milloin aiot lopettaa.

Lopettamisprosessissa tarvitaan sekä tietoa, taitoa, motivaatiota ja vahvaa yrittämisen tahtoa. Lopettaminen tapahtuu yksilöllisesti oman aikataulun mukaan. Usein hyvä valmistautuminen lisää onnistumisen mahdollisuutta. Kun olet päättänyt lopettamispäivästä, voit esimerkiksi merkitä päivämäärän kalenteriisi. Kirjoita myös muistutuslappuja jääkaapin oveen, ilmoitustaululle ja muihin paikkoihin, missä näet ne usein.

Vahvista päätöstäsi.

Täydennä listaasi lopettamisen eduista sekä listaa myös syitä, jotka sitovat sinua nuuskaan. Punnitse etuja ja haittoja keskenään. Kerro läheisillesi, että aiot lopettaa nuuskan käytön ja pyydä heiltä tukea.

Pidä päiväkirjaa nuuskan käytöstäsi.

Kun olet päättänyt, milloin aiot lopettaa, tee itsellesi selväksi paljonko ja milloin käytät nuuskaa. Voit käyttää “tukkimiehen kirjanpitoa” tai merkitä jokaisen nuuskan ruudukkoon.

Kun vähennät nuuskan käyttöä joka päivä, veresi nikotiinipitoisuus laskee hitaasti. Tämä lieventää vieroitusoireita siinä vaiheessa kun päätät lopettaa. Samalla muutat vähitellen niitä tapoja, jotka ovat sitoneet sinua nuuskaan. Nuuskan käytön vähentämistä auttaa, kun

  • pidät nuuskat poissa silmistä.
  • vaihdat nuuskalaatua, ehkä pahemman makuiseen.
  • pidät nuuskaa vähemmän aikaa suussa.
  • totuttelet yhä pitempiä aikoja siihen, ettei huulen alla ole nuuskaa,vähennät nuuskaa asteittain.
  • vähennä annosten lukumäärää tai tee pienempiä annoksia. Vähennä itsellesi sopivassa tahdissa lopettamispäivään asti.