Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy
Vaaka ja mittanauha

Lopettamisen vaikutukset painoon

Moni on huolissaan siitä, että tupakoinnin lopettaminen merkitsee painonnousua. Tupakointi ja nikotiinituotteiden käyttäminen eivät laihduta.

Tupakoinnin lopettamisen vaikutukset painoon ovat yksilöllisiä. On ihmisiä, joilla paino ei nouse lainkaan. Useimmilla lopettajilla painonnousu on maltillista eli muutamia kiloja. Painonnousuun on mahdollista itse omilla valinnoillaan vaikuttaa, sillä yleensä syyt painonnousuun ovat perusaineenvaihdunnan vähentyminen sekä lisääntynyt ruokahalu ja syöminen. Moni korvaa huomaamattaan tupakointia syömisellä. Kuitenkin vasta 40 kilon ylipaino rasittaa sydäntä yhtä paljon kuin askillinen tupakkaa päivässä.

Näläntunne on yleinen vieroitusoire, ja se kestää usein muita vieroitusoireita pidempään. Maku- ja hajuaistin palautuminen yleensä lisäävät myös ruokahalua. Tupakoinnin loputtua elimistöön voi myös tilapäisesti kertyä nestettä, mikä lisää painonnousua. Ylimääräinen neste poistuu elimistöstä kuitenkin itsestään kohtuullisen nopeasti.

Painonhallintaan voi vaikuttaa terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla. Säännöllinen syöminen auttaa ylläpitämään kylläistä oloa, jolloin sokerisia ja rasvaisia herkkuja on helpompi välttää. Ruokavalinnoissa kannattaa suosia runsaasti kasviksia, täysjyväviljatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä, kalaa ja palkokasveja. Maitotalous- ja lihatuotteet kannattaa valita vähärasvaisena. Välipaloja varten kotiin voi hankkia helposti syötäviä terveellisiä vaihtoehtoja kuten vihanneksia, hedelmiä ja marjoja.

Liikunta lisää energiankulutusta, parantaa unen laatua ja lievittää vieroitusoireita. Voit lisätä liikuntaa päivääsi vähitellen, esimerkiksi pyöräilemällä työmatkat, kävelemällä portaat tai pidentämällä lenkkejä. Tupakoinnin lopettamisen myötä hengitys kulkee helpommin, mikä lisää liikunnan nautittavuutta.

Joskus tupakoitsijat vertailevat tupakoinnin ja ylipainon riskejä. Syöpäsairauksien kannalta edes 5 kilon painonnousulla ei ole suurta merkitystä. Keuhkoahtaumataudissa painolla ei ole merkitystä. Sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksien ehkäisyssä tupakointi on merkittävästi suurempi riskitekijä kuin muutaman kilon ylipaino. Viimeksi mainittujen sairauksien ehkäisyssä painonhallinta on kuitenkin keskeistä.

Lue lisää lopettamisen vaikutuksista painoon Terveyskirjaston sivuilta!