Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy
Juureksia

Tupakointi ja painonhallinta

Tupakoinnin lopettamiseen ei välttämättä aina liity painonnousua. Sen sijaan nälän tunne ja lisääntynyt ruokahalu ovat tavallisia vieroitusoireita ja ne kestävät usein pidempään kuin muut oireet.

Monella tupakoinnin lopettajalla paino nousee 3−5 kiloa ensimmäisen vuoden sisällä lopettamisesta. Kohtuullinen painonnousu on merkittävästi pienempi riski terveydelle kuin tupakoinnin jatkaminen. Vasta 40 kilon ylipaino rasittaa sydäntä yhtä paljon kuin askillinen tupakkaa päivässä.

Tyypillisimmät syyt painonnousuun tupakoinnin lopettamisen jälkeen ovat perusaineenvaihdunnan muutos (vähenee hieman) ja lisääntynyt syöminen. Maku- ja hajuaistin palautuminen lisäävät ruokahalua entisestään, ja moni voi huomaamattaan korvata tupakan syömisellä.

Painonhallintaan voi vaikuttaa terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla. Säännöllinen syöminen auttaa ylläpitämään kylläistä oloa, jolloin sokerisia ja rasvaisia herkkuja on helpompi välttää. Ruokavalinnoissa kannattaa suosia runsaasti kasviksia, täysjyväviljatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä, kalaa ja palkokasveja. Maitotalous- ja lihatuotteet kannattaa valita vähärasvaisena. Välipaloja varten kotiin voi hankkia helposti syötäviä terveellisiä vaihtoehtoja kuten vihanneksia, hedelmiä ja marjoja.

Liikunta lisää energiankulutusta, parantaa unen laatua ja lievittää vieroitusoireita. Voit lisätä liikuntaa päivääsi vähitellen, esimerkiksi pyöräilemällä työmatkat, kävelemällä portaat tai pidentämällä lenkkejä. Tupakoinnin lopettamisen myötä hengitys kulkee helpommin, mikä lisää liikunnan nautittavuutta.

Lähteet:

Tuovinen EL, Saarni SE ym. ”Weight concerns as a predictor of smoking cessation according to nicotine dependence: A population-based study”. Nordic Studies on Alcohol and Drugs. September 20, 2018.

Käypä hoito: Tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden ehkäisy ja hoito 2018.