Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy
Omena

Vinkkejä painonhallintaan

Tärkeintä on päästä ensin eroon tupakasta, ja vasta sen jälkeen ratkaista mahdolliseen ylipainoon liittyvät asiat. Painonhallinnassa on tärkeä muistaa:

  • Ei kannata antaa näläntunteen yllättää. Säännöllinen ateriarytmi eli syöminen 3-4 tunnin välein auttaa.
  • Monipuolinen, kasvisvoittoinen ja säännöllisesti nautittu ruoka. Pienistä välipaloista huolehtiminen auttaa siinä, ettei tule ahmittua isoja annoksia kerralla.
  • Raikkaita välipaloja, hedelmiä ja vihanneksia tai vaikkapa ksylitoli-pastilleja kannattaa pitää aina saatavilla. Jos korvaa tupakointia suklaalla, makeisilla tai rasvaisilla välipaloilla, energiansaanti voi lisääntyä reilusti ja paino nousta.
  • Veden juominen hillitsee näläntunnetta ja auttaa tupakanhimon iskiessä.
  • Jääpala voi auttaa, mikäli tupakanhimo tai makeannälkä yllättää. Mielihalu kestää noin 10–15 minuuttia.
  • Suu tarvitsee tekemistä. Tupakoija on tottunut pitämään savuketta suussa ja liikuttamaan samalla käsiään. Sormisyötävät pilkotut vihannekset, marjat ja hedelmät sopivat vaihtoehdoiksi.
  • Lopettajan on hyvä hemmotella itseään raikkailla herkuilla tai palkita itseään muuten mieluisalla tavalla (esim. uusi kirja, elokuvailta).
  • Usein yksi elintapamuutos tuo mukanaan muita. Usein hyötyliikuntana alkanut porraskävely, kotityöt tai puutarhanhoito voi muuttua työmatkapyöräilyksi ja liikuntaharrastukseksi. Kunnon kohoaminen innostaa jatkamaan.
  • Nälkäisenä kaupasta ostaa helposti mitä sattuu, joten kannattaa syödä kevyt välipala ennen kuin lähtee kauppaan. Ostoslistan laatiminen auttaa oikeiden ostosvalintojen tekemisessä.

Käypä hoito: Tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden ehkäisy ja hoito 2018.

Totuus hiilihydraateista. Prisma -dokumentti Yle TV1 ma 27.7.2020, Katseluaikaa 2 kk 13 pv