Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Nuuska ja vatsaongelmat

Päätin lopettaa nuuskan käytön, ja olen ollut nyt ilman noin 5 päivää. Pari päivää sitten vatsani alkoi oireilla ja on edelleen sekaisin (vessassa joutuu käymään huomattavasti useammin). Voiko tämä olla eräänlainen vieroitusoire nikotiinista? Yritin asiaa googlailla, mutta tyhjentävää vastausta en löytänyt.

  1. Vastaus

    huhtikuu 27, 2020

    Vatsavaivoihin voi olla monia syitä. Melko tavallista on, että nikotiini pitoisten tuotteiden käytön lopettaminen aiheuttaa aluksi ummetusta.
    Ärsyyntyneen vatsan tai suoliston ongelmia voi aiheuttaa myös runsas kahvin juonti. Kokeellisissa tutkimuksissa on havaittu, että nikotiini nopeuttaa kahvin sisältämän kofeiinin hajoamista maksassa. Tupakoijan kofeiinin metabolia on keskimäärin 60 % nopeampi kuin tupakoimattomien, mutta aineenvaihduntaan vaikuttavat myös yksilölliset tekijät. Kun nikotiinin käyttö lopetetaan kofeiinin aineenvaihdunta hidastuu ja puoliintumisaika pitenee ja kofeiinin pitoisuus elimistössä suurenee.
    Mikäli käytät runsaasti kofeiini pitoisia tuotteita vatsavaivojen syy voi löytyä sieltä. Pari kupillista kahvia päivässä harvemmin aiheuttaa vielä ongelmia kofeiinin kertymisen suhteen.

    Oireesi voi viitata myös ärtyvän suolen oireyhtymään (IBS), jonka oireita ovat vatsan turvottelu, kipu ja ilmavaivat. Toisilla löysä vatsa ja ummetus vuorottelevat, osa kärsii vain toisesta oireesta. Ruoka¬valio, stressi ja masennus vaikuttavat oireisiin.
    Nuuskan käytön lopettaminen voi stressata ja sikäli vaivojen esille tulo nimenomaan nuuskan lopettamisen yhteydessä voi liittyä toisiinsa. Ärtyvän suolen oireyhtymä todetaan oireiden perusteella. IBS on toiminnallinen vatsavaiva eli sitä ei voi parantaa lääkityksellä. Helpotusta voi saada, liukoisista kuiduista kuten pellavansiemenistä, probiooteista, kaasukuplia pilkkovista dimetikoni- tai simetikonilääkkeistä ja ärsyttävien ruoka-aineiden välttämisestä. Myös FODMAP-ruokavalio, jossa vältetään tiettyjä viljoja, kasviksia, hedelmiä ja maitotuotteita voi auttaa.