Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Painonnousu mietityttää

Olen entinen tupakoitsija (poltin 16 vuotta 0, 5-1, 5 askia päivässä, pari vuotta meni sähkötupakkaakin käyttäessä). Nyt olen viikon ollut täysin savuttomana ilman minkäänlaisia korvaushoitoja. Psyykkisesti on mennyt todella hyvin, en ole oikeasti kaivannut tupakkaa millään tavoin, mieliala on pysynyt itseasiassa parempana kuin ennen ja fyysisetkin oireet alkavat helpottaa. Paitsi yksi ja se on tämä jatkuva nälkä. Minulla on ennestään ylipainoa 15kg vaikka syön terveellisesti (nykyään) ja harrastan aktiivisesti liikuntaa, tavoitteenani on pudottaa painoa muutama kilo kesään mennessä mutta pelkään lopettamisesta johtuvaa painonnousua. Herkkuhimoja osaan hallita mutta ruokapäiväkirja paljastaa jo nyt että syön huomaamatta sitä terveellistäkin ruokaa enemmän kuin ennen. Liikunnalla saan paikattua tilannetta mutta jatkuva, kiljuva, huutava nälkä ja hiilareiden kaipuu vie ilon arjesta ja tekemisestä. Kauanko tätä ”vieroitusoiretta” kestää suurinpiirtein vai onko se kuinka yksilöllistä? Kannattaisiko ryhtyä kontrolloidulle dieetille joksikin aikaa painonnousun hillitsemiseksi?
  1. Vastaus

    helmikuu 20, 2020

    Vieroitusoireiden vaikein vaihe on 1–3 vuorokautta lopettamisesta ja oireiden keskimääräinen kesto on 3–4 viikkoa, mutta tässä on suurta yksilöllistä vaihtelua.
    Painon nousu, noin 3–5 kg, on tyypillistä ensimmäisen vuoden aikana, mutta se tasaantuu itsestään tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Jotkut kertovat, että ovat itseasiassa laihtuneet vuoden kuluessa tupakoinnin lopettamisestaan. Tämän taustalla voi olla se, että tupakointi on väsyttänyt ja jopa masentanut. Energinen ja hyvinvoiva ihminen jaksaa paremmin lähteä liikkeelle ja harrastuksiin.
    Syö ruokasi nautiskellen ja rauhassa, mutta älä jää viivyttelemään ruokapöytään. Jos olet jatkuvasti nälkäinen. Syö säännöllisesti pieniä aterioita. Varaa vähäkalorisia välipaloja, kuten hedelmiä, vihanneksia ja marjoja. Juo paljon vettä (8-10 lasillista päivässä).
    Olet hienosti paneutunut ruokapäiväkirjan pitoon ja tutustunut terveellisiin ruokailutapoihin. Ota pienetkin vinkit käyttöön. Toki hyvä dieetti voi selkiyttää elämää ja pitää painon kurissa. Jokainen päivä voi olla erilainen johtuen aivojen välittäjäaineiden muutoksista. Väliaikaiset oireet eivät jää pysyviksi.