Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Vatsan turvottelu

Hei!
5 vuotta tuli polteltua satunnaisesti, aikoja jolloin päivittäin ja aikoja jolloin ei lainkaan. Sit mopo karkas käsistä ja viimeiset 3 vuotta oon poltellut päivittäin n. 5 röökiä päivässä. Todellisia lopetusyrityksiä on takana 3. Jokaisen lopettamisen jälkeen muutaman päivän kuluttua vatsa turpoaa ihan älyttömästi ja aamuisin on etova olo, ihan kuin olisin kuudennella kuulla raskaana. Kerran olin polttamatta 6kk ja tämä vatsan turvotus kesti koko sen ajan. Kun poltan niin tätä ongelmaa ei ole. En ole raskaana. Kyse ei ole lihomisesta eikä väärästä ruokavaliosta. Minunlaisellani ulkonäkökeskeisellä treenaajalla ruokailu on säännöllistä ja terveellistä. Tuo turvotus vaikuttaa valtavasti mielialaan ja motivaatioon ja sen vuoksi sorrun sitten lopulta taas polttamaan. Mistähän tuo voisi johtua? Ja mitä sille voisi tehdä?

Ystävällisesti Katja

  1. Vastaus

    maaliskuu 26, 2018

    Tupakointi vaikuttaa perusaineenvaihduntaan. Tupakoinnin lopettamiseen liittyy joillakin ummetusta. Avuksi kannattaa ottaa runsas huoneenlämpöisen vedenjuonti ja ummetuksen hoito kuituvalmistein.

    Oireesi voi viitata myös ärtyvän suolen oireyhtymään (IBS), jonka oireita ovat vatsan turvottelu, kipu ja ilmavaivat. Toisilla­ löysä vatsa ja ummetus vuorottelevat, osa kärsii vain toisesta oireesta.­ Ruoka­valio, stressi ja ­masennus vaikuttavat ­oireisiin. Tupakoinnin lopettaminen on monelle stressaava tilanne ja sikäli vaivojen esille tulo nimenomaan tupakoinnin lopettamisen yhteydessä voi liittyä toisiinsa.
    Ärtyvän suolen oireyhtymä todetaan oireiden perusteella. IBS on toiminnallinen vatsa­vaiva eli sitä ei voi parantaa lääkityksellä­. Helpotusta voi saada­ liukoisista kuiduista, ­kuten pellavansiemenistä, probiooteista, kaasukuplia pilkkovista dimetikoni- tai simetikonilääkkeistä ja ­ärsyttävien ruoka-aineiden välttämisestä. Myös FODMAP-ruokavalio, jossa vältetään tiettyjä viljoja,­ kasviksia, hedelmiä ja maitotuotteita,­ voi auttaa.