Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Sähkötupakkaan liittyy ilkeä markkinakikka – Kasvaako nuorten kiinnostus

Tupakointi vähenee Suomessa, mutta terveysalan vaikuttajat ovat huolissaan uusista uhkista, kuten sähkösavukkeista. Savuton Suomi 2030 -verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula, kertoo miksi.

Kun perinteisten tupakkatuotteiden myynti vähenee, tupakkateollisuus on ryhtynyt hakemaan markkinoilta uutta jalansijaa kehittämällä korvaavia, savuttomia nikotiinituotteita. Johtava kansainvälinen tupakkayhtiö Philip Morris International (PMI) ilmoittaa rakentavansa yhtiön tulevaisuuden savuttomien tuotteiden varaan.

Suomessa yhtiö on pyrkinyt yhteistyöhön myös Savuton Suomi 2030 -verkoston kanssa. Verkoston puheenjohtaja Kari Reijula ei ole lämmennyt lähestymisyrityksille.

”Sähkösavukkeen haitattomuutta ei ole pystytty osoittamaan. Päinvastoin näyttää siltä, että sähkösavukkeiden höyryistä, epäpuhtauksista ja kemiallisista ainesosista on haittaa terveydelle. Lääkärinä en voi suositella sellaisen tuotteen käyttöä missään olosuhteissa”, hän sanoo.

Reijula toimii työterveyden professorina Helsingin yliopistossa ja tutkimusprofessorina Työterveyslaitoksessa, ja hän on vaikuttanut vahvasti tupakkaa koskevaan lainsäädäntöön Suomessa.

Sähkösavuketta käyttäessään ihminen ei vedä keuhkoihinsa savua, vaan höyryä, joka syntyy savukkeessa olevan nesteen kuumetessa. Sähkötupakka toimii paristolla, ja siitä on olemassa nikotiinia sisältäviä ja nikotiinittomia versioita.

Huolta nuorten kokeiluista

Yksi terveysvaikuttajien huolenaiheesta on, lisääntyykö nuorten kiinnostus sähkösavukkeita kohtaan. Vuoden 2017 nuorten terveystapatutkimuksen mukaan 16 prosenttia 12–18-vuotiaista nuorista on kokeillut sähkösavukkeita kerran tai pari. Iän myötä etenkin poikien kokeilut lisääntyvät: 18-vuotiaista pojista 15 prosenttia on käyttänyt sähkösavukkeita yli 20 kertaa. Heistä kuitenkin vain alle kaksi prosenttia käyttää sähkösavukkeita päivittäin.

”Uudet tuotteet näyttävät tulevan viekkaasti lasten ja nuorten maailmaan sosiaalisen median kautta. Sähkötupakka on siellä esillä niin vahvasti, että on ihme, että sen käyttöluvut ovat niin pienet kuin ovat”, Reijula huomauttaa.

Noin joka toinen sähkösavuketta kokeillut nuori ilmoitti käyttäneensä sähkösavukkeessa nikotiinipitoista nestettä.

Lähde: https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/sahkotupakkaan-liittyy-ilkea-markkinakikka/