Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Tahdotko pysyvästi eroon huonosta tavasta? Mikromuutos on avain onnistumiseen

Yökukkuminen, sarjasometus, tupakointi… jos tahdot päästä huonosta tavasta, toimi aivojen ehdoilla. Seitsemän kohdan treeniohjelmalla korvaat huonon tavan hyvällä pysyvästi.

Miksi terveellistä ruokavaliota jaksaa pitää yllä vain pari päivää ja juoksuprojekti alkaa alusta joka maanantai?

Jos aivotutkijoita on uskominen, niin syynä on aivojen sitkeys. Aivot oppivat nopeasti uutta, mutta vastustavat hanakasti muutosta.

Rutiini naksauttaa aivot automaattivaihteelle. Jos on tottunut lohduttamaan itseään makealla, käsi todella tuntuu ajautuvan karkkipussille kuin itsestään. Toisaalta oppivaisuudessa on hyväkin puoli: mistä tahansa haitallisesta tavasta pääsee eroon, kun treenaa sinnikkäästi.

Pikapulahda epämukavuusalueella

Mukavuusalueella aivot lepäilevät, stressitilassa ylikuormittuvat. Tapojen muuttaminen käy helpoiten välimaastossa, jossa olo on kuin sopivan rankalla jumppatunnilla: hiukan epämukava muttei sietämätön.

Tehokkain keino motivoitua muutokseen on etsiä yksi itselle tärkeä, konkreettinen päämäärä, kuten vahvat lihakset tai tupakoinnin lopettaminen. Silloin muu hyvä seuraa perässä. Triathlonista haaveileva luopuu haitallisista elintavoistaan vaivattomammin kuin sellainen, jolla ei ole selkeää tavoitetta.

Lue lisää: Menaiset.fi