Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Sähkötupakka ja tupakkayhtiöiden lobbaus

Saksassa vuonna 2018 tehtiin tutkimus, jossa tutkittiin yli 2 000 kymmenesluokkalaista, iältään 15–16-vuotiasta nuorta. Tällöin havaittiin, että alaikäisten sähkötupakkatuotteiden käyttö vähintäänkin kaksinkertaistaa heidän todennäköisyytensä alkaa polttaa savukkeita.

Eri makuvaihtoehtojen käyttäminen sähkötupakkatuotteissa tuntuu olevan suunnattu erityisesti nuorten makuun. Perinpohjainen nettikauppojen ja nikotiinihöyryjen hengittämiseen käytettyjä välineitä myyvien kauppojen läpikäyminen paljastaa, että e-nesteillä on houkuttelevia nimiä, kuten Makeat purkkapallot, Huvipuistohattara ja Keksitaikina. Jotkut näistä makuvaihtoehdoista sisältävät nikotiinia, esimerkiksi Makeat purkkapallot ja Keksitaikina. Ja kaikki nämä eri makuvaihtoehdot, vaikka ne eivät sisältäisikään nikotiinia, saattavat ne olla haitallisia.

Sen lisäksi, että useimpien Euroopan maiden hallitukset ovat kieltäneet sähkötupakan myynnin alle 18-vuotiaille, ne ovat myös asettaneet rajoituksia koskien sähkötupakan mainontaa televisiossa, painetussa mediassa ja radiossa. Tupakkafirmat mainostavat tuotteitaan epäsuorasti julkaisemalla kuvia nuorista, trendikkäistä käyttäjistä Instagramissa. Ne julkaisevat myös YouTube-videoita, joissa neuvotaan, miten höyrystä saa puhallettua renkaita, sekä säännöllisesti myös Twitter-viestejä aiheeseen liittyen.

Tupakkayhtiöt haluavat, että valtioiden lainsäätäjät kohtelisivat sähkötupakkatuotteita eri tavalla kuin tavallisia savukkeita. Vuonna 2019 julkaistiin vetoomus, jossa pyydettiin EU:ta kohtelemaan nikotiinihöyryjen hengittämistä ja tupakkaa eri tavoilla laillisesta näkökulmasta katsoen. Jos vetoomus onnistuu, tärkeitä rajoituksia saatetaan poistaa. Vetoomus tuli EU:n kansalaisaloitepalvelun kautta.  Mutta EU:n alueella lobbaustoimintaa valvovan Euroopan yritysten seurantakeskuksen tutkijan Olivier Hoedemanin mukaan edellä mainitun vetoomuksen alullepanijoina oli todellisuudessa useampia yrityksiä. Imperial Brands, jonka nimi oli ennen Imperial Tobacco Group, ja saksalainen hengitettävän nikotiinihöyryn teollisuuden yhteistoimintaorganisaatio Bündnis für Tabakfreien Genuss (BfTG) olivat kaksi osallistujista.

Philip Morris Internationalilla on ollut tapana julkaista sponsoroitua materiaalia Politico Europessa, joka on vaikutusvaltainen internet-sivusto. Sitä lukevat kaikki EU:n johtavat virkamiehet. Siellä esitetään sähkötupakat savuttomina vaihtoehtoina ja keinona auttaa ihmisiä lopettamaan tupakanpoltto.

Jotkut valtiot ja yhtiöt ovat jo ryhtyneet toimiin. Kreikka ja Norja ovat kieltäneet kaiken sähkötupakkatuotteisiin liittyvän markkinoinnin. Tupakointia vastustavassa puitesopimuksessa ehdotetaan sähkötupakkatuotteiden verottamista siten, että alaikäisillä ei olisi enää yhtä helposti varaa hankkia niitä. Etelä-Korea ja Belgia verottavat niitä jo yhtä paljon kuin tavallista tupakkaa. Apple-yhtiö tiedotti 15. marraskuuta vuonna 2018, että se poistaa kaikki sähkötupakkaan ja nikotiinihöyryjen hengittämiseen liittyvät mobiilisovellukset yhtiön kaupasta.

Ehkä kaikkein tehokkain asia, jonka hallitukset voivat tehdä, on rajoittaa niiden saantia erittäin tiukasti. Monet maat ympäri maailmaa ovat suoraan kieltäneet sähkötupakkatuotteet. Singapore, Argentina, Intia, Brasilia, Thaimaa ja Kambodža ovat kaikki kieltäneet sähkötupakat.  Euroopassa Belgia kielsi vastikään niiden nettikaupan ja yli rajojen tapahtuvan kaupan, vaikkakin tämäntyyppiset kiellot ovat tunnetusti vaikeita pitää yllä.

Euroopan kansanterveysyhdistysten kattojärjestössä (EUPHA) terveyden edistämisyksikön johtajana toimiva Luis Saboga-Nunes sanoo, että sähkötupakkatuotteet vangitsevat käyttäjänsä riippuvuuteen eikä Kansanterveyden näkökulmasta ole olemassa minkäänlaista syytä puolustella niitä.

Valitut Palat maaliskuu 2020