Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Ymmärrätkö itseäsi tupakoinnin lopettajana?

12.2.2020
Tupakointi ei ole vain oma paha tapa, vaan tupakka- ja nikotiiniriippuvuus määritellään krooniseksi sairaudeksi.
Vakiinnuttuaan päivittäiseksi tupakointia pitää yllä riippuvuus nikotiinista. Kemiallisen riippuvuuden lisäksi tupakointia ylläpitää sen muodostuminen päivittäisiin toimintoihin ja sosiaalisiin tilanteisiin liittyväksi tavaksi.

On helppo ymmärtää, että tupakoinnin lopettaminen ei aina onnistu ensimmäisellä kerralla. Suomalaiset tupakoijat yrittävät lopettaa tupakoinnin keskimäärin 3–4 kertaa ennen pysyvää onnistumistaan. Jopa kolme neljästä lopettaneesta aloittaa uudestaan ensimmäisen lopettamiskuukauden aikana. On silti hyvä muistaa, että seuraavalla kerralla onnistuminen voi jo olla helpompaa. Useimpien lopettaneiden mielestä tupakoimaton ja nikotiiniton olotila on tavoittelemisen ja vaivannäön arvoinen.

Tupakoinnin lopettamista voi helpottaa, jos ymmärtää itseään tupakoijana ja elintapamuutoksien logiikkaa yleisemminkin.
Muutos on prosessi, ei yksittäinen tapahtuma.

Seuraavassa on koottuna linkkejä lisätietoon tupakoinnin lopettajalle.

Helsingin yliopisto: Ni­ko­tii­ni­kouk­ku is­tuu tiu­kas­sa.
Terveyskirjasto: Tupakkariippuvuuden mekanismit.

Tupakointi vai tupakoimattomuus – minkä tien sinä valitset? Käypä hoito -suosituksen potilasversio, Duodecim
Vieroitusoireet. Käypä hoito -suosituksen liite.

6 syytä miksi emme saa muutosta aikaiseksi. Elämäntapavalmentaja K.Ekström
Arvioi valmiuksiasi elämäntapamuutokselle. Työterveyslaitos

Hengitysliiton oppaat:
Tänään on oikea päivä. Opas sinulle, joka olet lopettamassa tupakointia.
Lopettaisinko tupakoinnin? Käytännön ohjeita tupakoinnin lopettamiseen. Entä jos sittenkin lopettaisit?