Hyppää sisältöön
Rekisteröidy
Kirjaudu

Tule mukaan

Vastaanota vertaistukea ja viestejä. Voit pitää omaa henkilökohtaista päiväkirjaa.

Rekisteröidy

Tunne tunteesi

Jos ei osaa tunnistaa tai ymmärrä omia tunteitaan, miten voisi tunnistaa toistenkaan tunteita? Ydinasia on uskaltaa pysähtyä omien tunteiden äärellä ja oppia tunnistamaan niitä. Silloin paha olo ei ole tunnistamaton mössö.

Esimerkiksi stressi on usein epämääräinen yleisnimitys, mutta sitä voi alkaa tarkastella pohtimalla, mikä itseä stressaa ja ahdistaa. Onko työtä liikaa, vai onko se liian vaikeaa? Joudunko toimimaan liian yksin, vai enkö koe hallitsevani työtäni?

Töistä palattuaan voi olla huonolla tuulella, vaikka kotona ei olisikaan tapahtunut mitään erikoista. Silloin omia tuntemuksiaan voi tarkastella pohtien, missä syy on. Oliko päivällä sellaisia tunteita, joita en silloin käsitellyt ja jotka purkautuvat vasta kodin turvallisessa ympäristössä?

Ensiaskeleet omien tunteiden tuntemiseen:

  1. Pysähdy.
  2. Tunnista ja nimeä tunteesi. Niitä voi olla useita, sekä positiivisia että negatiivisia.
  3. Ymmärrä linkityksiä tunteiden, ajatusten ja tekojen välillä.
  4. Mitä pientä voit muuttaa tai tehdä seuraavalla kerralla toisin? Hyödynnä oppimaasi seuraavassa vastaavassa tilanteessa.

Ole läsnä ja kuuntele

Kun ensin on oppinut tunnistamaan omia tunteitaan, ne on helpompi tunnistaa myös muissa. Toisen ihmisen tunteiden kohtaamiseen tai johtamiseen  ei valitettavasti ole yhtä yleispätevää ohjetta. Usein kuitenkin toimii se, että on läsnä ja kuuntelee. Kun olet kuunnellut, voit vaikka toistaa kuulemasi ja varmistaa toiselta, oletko ymmärtänyt hänet oikein. Jo tunne siitä, että on tullut kuulluksi ja huomatuksi, yleensä helpottaa ihmisen oloa.

11.10.2019 TTT-lehti